Sunday, July 18, 2010

Hubungan Kekeluargaan


Dalam kitab Hadis Qudsi ini penulis (KHM Ali Uthman, HAA Dahlan Dr HMD Dahlan) mencantumkan Hadis-hadis Qudsi yang diperkuat oleh Hadis-hadis Nabawi dan didasari ayat-ayat Al-Quran, sehinggga Hadis Qudsi ini serendah-rendahnya berdarjat Hadis Hasan.

Hubungan Kekeluargaan

Allah SWT berfirman dalam Hadis Qudsi mengenai kekeluargaan:

Engkau telah Kuciptakan dengan kekuasaanKu sendiri, telah Kupetikkan bagimu nama dari namaKu sendiri, dan telah Kudekatkan kedudukanmu kepadaKu. Dan demi Kemuliaan dan KeagunganKu, sesungguhnya Aku pasti akan menghubungi orang yang telah menghubungkan engkau, dan akan memutuskan (rahmatKu) pada orang yang telah memutuskan engkau dan Aku tidak redha sebelum engkau redha.

(HQR Hakim yang bersumber dari Ibnu Abas ra)

'Rahim' dapat diertikan kerabat, famili atau keluarga, 'Washlur-rahim' ertinya menghubungkan kekeluargaan dengan cara berbuat baik atau jasa kepada kaum kerabat, membantu, menolong atau menyantuni mereka.


Aku Ar-Rahman, telah Aku ciptakan Ar-Rahim dan Kupetikkan baginya nama dari namaKu. Barangsiapa yang menghubungkannya nescaya Aku menghubunginya (dengan RahmatKu), dan barangsiapa yang memutuskannya nescaya Aku memutuskan hubunganKu dengannya, dan barangsiapa yang mengukuhkannya nescaya Aku mengukuhkan pada hubunganKu dengannya. Sesungguhnya RahmatKu mendahului kemurkaanKu.

(HQR Bukhari, Ahmad, Abu Dawud, Tirmidzi, Ibnu Hibban, Hakim, Baihaqi yang bersumber dari Ibnu 'Auf. Diriwayatkan pula oleh Kharaiti dan Khatib yang bersumber dari Abu Hurairah).




Sekian. Semoga diberikan kita taufik dan hidayah dari Allah .

No comments:

Post a Comment